اردوغان: اوکراین شایسته الحاق به ناتو است

رئیس‌جمهوری ترکیه در حضور همتای اوکراینی خود اعلام کرد که رئیس‌جمهوری روسیه ماه آینده میلادی به ترکیه سفر می‌کند

REUTERS

ولودیمیر زلنسکی در پانصدمین روز از آغاز حمله روسیه به اوکراین، با همتای ترکیه‌ای خود، رجب طیب اردوغان، در استانبول دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار در آستانه اجلاس هفته آینده رهبران کشورهای عضو ناتو در ویلنیوس انجام شد.

پیش‌ازاین، رسانه‌های ترکیه اعلام کرده بودند که محور اصلی گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهوری، الحاق اوکراین به ناتو، تمدید مجوز صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه و همچنین کمک به پایان وتوی ترکیه در قبال پیوستن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواهد بود.

‌پس از پایان گفت‌وگوها، رجب طیب اردوغان گفت: «اوکراین شایسته پیوستن به ناتو است.»

رئیس‌جمهوری ترکیه این اظهارات را در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتای اوکراینی خود در استانبول به خبرنگاران گفت.

استقبال اردوغان از الحاق اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در حالی است که روز جمعه کاخ سفید واکنش متفاوتی به این موضوع داشت. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران در واشینگتن صراحتا اعلام کرد که موضوع الحاق اوکراین در نشست هفته آینده رهبران ناتو اولویت ندارد. او تاکید کرد: «اوکراین در جریان نشست هفته آینده ناتو» به این ائتلاف نظامی ملحق نخواهد شد.

‌ولودیمیر زلنسکی بارها در ماه‌های اخیر از خواست کشورش مبنی بر پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفته است. رئیس‌جمهوری اوکراین در همین زمینه با بسیاری از رهبران کشورهای عضو ناتو در هفته‌های اخیر گفت‌وگو کرده است. اما سخنان جیک سالیوان امید اوکراینی‌ها برای الحاق به ناتو در کوتاه‌مدت را نقش بر آب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان یکی از معدود رهبران جهان است که پس از جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، موفق شده است ارتباط نزدیک با رهبران کی‌یف و مسکو را حفظ کند.

رهبر ترکیه دست‌کم دو بار در ماه‌های اخیر برای مذاکرات صلح بین مقام‌های روسیه و اوکراین میانجیگری کرده است.

دیدار پوتین از ترکیه در ماه اوت

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین در این نشست خبری، از سفر ولادیمیر پوتین به ترکیه خبر داد. اردوغان گفت رهبر روسیه ماه آینده میلادی به ترکیه می‌آید. او همچنین در حضور زلنسکی، خواستار ازسرگیری مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین شد.

‌اردوغان همچنین در این نشست خبری خواست تا مجوز صادرات غلات و مواد غذایی اوکراین از دریای سیاه ادامه پیدا کند. قرارداد انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه که ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲، با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه به‌منظور انتقال امن غلات و مواد غذایی از بندرهای اوکراین در استانبول امضا شده بود، در پاییز سال گذشته تمدید شد، اما این توافق به‌زودی در هفدهم ژوئیه پایان می‌یابد.

دولت روسیه به‌تازگی اعلام کرد دلیلی برای موافقت با ادامه صادرات غلات نمی‌بیند. ‌ولودیمیر زلنسکی و رجب طیب اردوغان، هر دو خواهان توافق مجدد با روسیه در مورد صادرات غلات اوکراین‌اند.

‌زلنسکی انتظار دارد که اردوغان از رابطه نزدیک خود با ولادیمیر پوتین استفاده کند و از رئیس‌جمهوری روسیه بخواهد مجوز صادرات غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه را تمدید کند.

بیشتر از جهان